Laminaat met geschiedenis

Coesfeld, juni 2011 – Wat hebben de beroemde Delftse tegels, het oude parket van een kantoor in Berlijn en het buffet van een bar gemeen?

Alle drie inspireerden Parador tot nieuwe laminaten. Daarmee volgt de onderneming een sterke trend: het verlangen naar authenticiteit.

Zo kan men zich ongeveer de designsmidse Parador voorstellen: In de centrale in Coesfeld spelen designers met Delftse tegels. Deze worden keer op keer tot nieuwe patronen gecombineerd, gedraaid, geschoven, uitgewisseld. Op een bepaald ogenblik is men tevreden. Ontstaan is een mozaïek van de tegelklassieker, die de indruk wekt alsof hij dit al honderden jaren zo ligt en alsof generaties van mensen erover gelopen hebben. En precies dat is het fascinerende aan het laminaat „Delft“ uit de collectie „Trendtime 4“. Met zijn decente gebruikssporen is hij gelijktijdig geheimzinnig en vertrouwd. En straalt daarmee authenticiteit uit.

Sporen van het leven

Authentiek zijn ook de verhalen van twee andere laminaten, die niet meer verschillend zouden kunnen zijn. „Noten antiek" is de reproductie van een parketvloer die meer dan honderd jaren lang in een kantoor in Berlijn gelegen heeft, waar de vloer waardig oud kon worden en een uitgesproken diep-bruine kleur ontwikkelde. Heel anders het laminaat „Essen grijsbruin“: Het is de imitatie van het buffet van een bar die - hoewel zonder regelmatig onderhoud - in de loop van al die jaren een typische grijze kleur aangenomen heeft en volgroeid is met krassen en andere gebruikssporen. Beide vloeren hebben een heel eigen karakter, dat door de sporen van het leven gekenmerkt is. Door echte, niet te imiteren sporen, die de toeschouwer bekend voorkomen.