Ecologie en stijl in harmonie

Coesfeld, januari 2012 – „Eco Balance“ is de naam van een nieuwe productfamilie van Parador.

Ze bevat 6 laminaten en 15 parketvloeren. Met de Eco Balance-producten zetten de topfabrikant op gezond wonen en bescherming van de ressources. Ecologische aspecten spelen daarom zowel bij de keuze van het materiaal als tijdens de productie een belangrijke rol. Met de marktinvoering heeft Parador ook een op lange termijn gerichte samenwerking met de Duitse milieuorganisatie „Plant-for- the-Planet“ gestart en wil daarmee in de hele wereld verantwoordelijkheid tonen voor de bescherming van het klimaat en bosbeheer.

thumb03_01_2012_Eco_Balance

Voor de productie van de parket- en laminaatvloeren gebruikt de onderneming uitsluitend grondstoffen uit inheems, duurzaam bosbeheer die na slechts korte transporttrajecten tot hoogwaardige vloeren verwerkt worden. Bij de productie geeft Parador de voorkeur aan regeneratieve energieën en geoptimaliseerde productiemethoden, die ressources beschermen en emissiearm zijn. Daarmee spreekt het Eco Balance-programma het bewustzijn van op de natuur georiënteerde mensen aan die enerzijds voor zichzelf graag natuurlijke producten zonder problemen kiezen, maar die zich anderzijds ook door een groot verantwoordelijkheidsgevoel tegenover het milieu laten leiden. Parket en laminaat staan als vloerbedekkingen in de ecobalans op de eerste rij: Zo toont een universiteitsstudie dat zowel parket als laminaat op het gebied van broeikaspotentieel en primaire energiebehoefte duidelijk betere resultaten halen dan tapijt of PVC.

Bij de keuze van de oppervlakken en decors heeft de voor zijn designcompetentie bekende fabrikant bijzondere waarde gehecht aan een natuurlijke indruk die het karakter van Eco Balance benadrukt. De verpakkingen zijn afkomstig van papier en folie in de recycling-kringloop. Alle producten vervullen de milieunormen en zijn met relevante eco-certificaten onderscheiden, bijvoorbeeld Blauer Engel, PEFC of FSC.

thumb02_01_2012_Eco_Balance

Parador en „Plant-for-the-Planet“ gaan een langdurige samenwerking aan

Met de marktinvoering van Eco Balance start Parador de samenwerking met de Duitse milieuorganisatie Plant-for-the-Planet. Dit globale scholierennetwerk gaat terug op het initiatief van een indertijd 9 -jarige jongen uit Beieren, die de passiviteit van de volwassenen met betrekking tot de klimaatcrisis met actieve stappen voor de bescherming van de aarde wilde bestrijden. Onder het motto „Stop talking. Start planting.“ trekt hij sinds 2007 met boomplantacties de aandacht op zich. Om andere kinderen enthousiast te maken, heeft hij academies in het leven geroepen waarin kinderen andere kinderen opleiden tot klimaatambassadeurs. De academies vinden in de hele wereld plaats. Plant-for-the-Planet heeft prominente steunverleners gevonden en werd met talrijke prijzen onderscheiden. Tot heden zijn reeds 3,5 miljoen bomen geplant en hebben meer dan 10.000 kinderen uit 15 landen en vier continenten de academies bezocht. Parador steunt de kinderacademies en plant voor de marktinvoering voor elk verkocht pakket Eco Balance parket of laminaat samen met de kinderen een boom.

thumb01_01_2012_Eco_BalanceEco Balance parket

Hout biedt warmte en geborgenheid. Maar er is nog meer: Door het unieke karakter van elke boom zijn alle houtproducten unieke stukken die authentiek en onmiskenbaar zijn. Dit is het geval voor de parketvloeren uit de nieuwe Eco Balance productfamilie die de schoonheid van het natuurlijke materiaal op de voorgrond plaatsen. Eco Balance parket is verkrijgbaar in de houtsoorten beuken, eiken en Europese zwarte noot als scheepsvloer resp. in het landhuisvloerformaat. Nieuw is bijvoorbeeld het decor „Eiken gezaagd geborsteld" dat zich met zijn langs- en dwarsstructuren door een zeer aangename haptiek onderscheidt en met zijn pagina 3/6 terughoudende witte tonen ook een optische blikvanger is.

Bij de oppervlaktebehandeling zet Parador op natuurolie resp. op een oplosmiddelvrije lakveredeling. Beide methoden onderstrepen het bestaande uitzicht van het hout. Door de natuurlijke olie kan de vloer een eigen patina ontwikkelen, waarbij een nabehandeling of renovatie steeds mogelijk is. De met lak verzegelde vloeren overtuigen door hun matte uitstraling, die de fijne houtnerven elegant tot uitdrukking brengt. Met behulp van moderne methoden kon de dikte van de deklaag verminderd worden tot 2,5 mm, zodat bij dezelfde produtkwaliteit een geringer grondstofverbruik ontstaat. Alle Eco Balance parketvloeren kunnen door de stabiele productopbouw meerdere keren gerenoveerd worden. Parador biedt een garantie van 25 jaar.

Eco-energie bij de parketproductie

Parador maakt bewust uitsluitend gebruik van inheemse houtsoorten van gecontroleerde leveranciers, en vermijdt zo lange transportwegen. Het parket wordt in de Paradorfabriek in het Oostenrijkse Güssing geproduceerd dat 100 procent ecostroom uit waterkracht gebruikt. De ontstane houtresten worden direct naar de in de buurt gelegen „Europäische Zentrum für Erneuerbare Energie“ geleverd dat spaanders en houtstof in thermische energie resp. stroom omzet en zo terug naar de energiekringloop voert - een bijzonder ressourcebeschermend, duurzaam systeem.

Eco Balance laminaat

Met vier esthetisch veeleisende eikenimitaties in de kleuren natuur, leisteengrijs en donkerbruin, een oeroude pijnboomvloer en het decor "Kokos natuurbruin" richt Parador zich tot klanten die milieubewustzijn, ecologische eisen en stijl met elkaar willen verbinden. Alle vloeren worden in het landhuisvloerformaat aangeboden. Een heel bijzonder verhaal vertelt het laminaat „Eiken History“: Het is een reproductie van historische eiken planken, die uit schuren of vakwerkhuizen stammen en die meer dan 100 jaar oud kunnen zijn.

Natuurlijke materialen zorgen voor een aangenaam klimaat in de ruimte

Voor het Eco Balance laminaat gebruikt Parador grondstoffen uit inheemse, duurzame bosbouw, die vrij zijn van organische oplosmiddelen en daarmee voor een aangenaam klimaat in de woonruimte zorgen. Als bindmiddel worden uitsluitend milieuvriendelijke harsen gebruikt. De decordruk gebeurt op gecertificeerd papier en met waterverven zonder zware metalen. Het oppervlaktedesign met geborstelde of zijdematte structuren werkt natuurlijk en is ook haptisch aangenaam. Door omlopende V-voegen wordt het natuurlijke karakter van de planken in bijzondere mate benadrukt. De laminaatvloeren van de productreeks Eco Balance zijn antistatisch. Ze onderscheiden zich door hun kracht en daarmee door een lange levensduur. Energetisch en qua materialen zijn ze volledig recycleerbaar. De bij de fabricatie van de laminaten ontstane houtresten worden terug naar de productiekringloop gevoerd.

De parket- en laminaatvloeren van de nieuwe productlijn „Eco Balance“ liggen vanaf nu in de handel. De verkoopprijs van Eco Balance laminaat ligt bij 12,99 tot 16,99 Euro, Eco Balance parket is verkrijgbaar van 34,99 tot 89,99 Euro.