Duurzaam uit principe

Coesfeld, juni 2012 – Een plusenergiehuis in het Mühltal onderscheidt zich na de renovatie met meer plaats, licht en een op de toekomst gericht energieconcept. Een emissievrij huis, dat meer energie produceert dan dat het verbruikt en daarmee zelfs de eigen elektrische auto tankt? Dat is geen toekomstvisie.

In het Hessische Mühltal werd nu een typisch eenfamiliehuis uit de jaren 70 veranderd in een modern plusenergiehuis. Bij de renovatie heeft de projectleider bewust gekozen voor waardevolle, duurzaam geproduceerde materialen. In de ruimtes werden in totaal 150 m² massief houten planken van Parador gelegd, de tuin wordt versierd door een mooi houten terras, waarvoor planken van de reeks Trendtime van Parador gebruikt werden.

Uitgangssituatie

Vóór zijn renovatie was het in 1970 gebouwde rijhuis zoals duizenden andere: 154 m² woonoppervlakte, een olieverwarming met 5.680 liter jaarlijks verbruik en een primair energieverbruik voor stroom en warmte van 408 Kilowatturen per vierkante meter en jaar. Voor de opstelling van de olietank had men een ruimte van 16 m² nodig, die de bewoners niet als nuttige oppervlakte konden gebruiken. De oppervlakte voor de vensters in het hele huis bedroeg slechts 12 procent van de basisoppervlakte.

thumb01_06-2012_Pulsenergiehaus

Energieconcept voor de modernisering

Een CO2-neutrale energieverzorging is alleen mogelijk wanneer de energiebehoefte tot een minimum beperkt wordt. Hiervoor werden isolatielagen aan buitenwanden, kelders en het dak aangebracht. Het gebruik van regeneratieve energieën is deel van het concept. Als warmtegenerator dient enkel een lucht-water-warmte-pomp die de omgevingswarmte aan de buitenlucht onttrekt en deze naar een warm water accumulator stuurt. De verschillende ruimtes worden met een lange temperatuur oppervlakteverwarming in de vloer op temperatuur gehouden. Om de regeneratieve warmteverzorging verder te verhogen installeerde men bijkomend een houten haardkachel met warmtewisselaar voor warm water. De noodzakelijke stroom voor het bedrijf van de warmtepomp wordt door middel van een fotovoltaïsche installatie op het dak van het gebouw geproduceerd. Energieoverschotten worden naar het openbare net gevoed. Het stroomoverschot van meer dan 3.400 kWh volstaat om een elektrische wagen voor ongeveer 100 kilometer op te laden.

Plaatswinst en architectonische metamorfose

Een bijzondere architectonische uitdaging was de nauwe, gedrongen structuur van het huis. Uit een klein, donder werkend gebouw werd een grote levensruimte voor vijf personen met individuele private delen en een centrale woon- en eetzone gemaakt. Door het wegvallen van de olietank en bijkomende renovatiemaatregelen werd de oppervlakte van 158 m² tot 185 m² uitgebreid. Kamerhoge panoramavensters met sterk isolerende driedubbele beglazing alsook nieuw geïntegreerde, grote dakwoonvensters doorstromen het huis met daglicht. Het is bewezen dat hierdoor het welzijn van de bewoners verhoogd wordt, en dit vermindert bovendien de gebruiksduur van kunstmatige lichtbronnen. Het plafond van houten balken in de bovenverdieping werd teruggebouwd zodat in de woonzone de kamerhoogte tot vijf meter verhoogd werd. Het resultaat is heldere openingen, in elkaar stromende overgangen, uitstekende daglichtverhoudingen en een samenspel van binnen- en buitenruimtes. Op een lijn liggende deuren en donkere planken van massief hout van Parador zorgen voor exclusiviteit.