M. Thun rust 20 vakantiehuizen met vloeren van Parador uit

Coesfeld, juli 2013 – Een idylle zoals uit het prentenboek: op de hellingen van het Moseldal, te midden van oude fruit- en wijntuinen, ligt het WeinKulturgut Longen-Schlöder.

thumb03_07_2013_WeingutSchloederHier heeft de familie Schlöder een paradijs voor vakantiegangers ingericht: Op een 6.500 m² groot grondstuk kan de gast de meest oorspronkelijke wijze van wonen in harmonie met de natuur beleven, omringd door linde-, kastanje-, fruit- en walnootbomen. Niemand minder dan de internationaal succesvolle architect Matteo Thun, bekend voor zijn holistische, duurzame aanpak in architectuur en interieur, heeft de familie bij planning en realisatie ondersteund. In totaal zin 20 kleine vakantiewoningen ontstaan die gebouwd zijn van lokale leisteen. Ze zijn lichtgevend, helder en gereduceerd ontworpen: veel hout, natuurlijke en inheemse materialen bepalen de inrichting. Op de vloer besliste Matteo Thun voor een helder, gebleekt eiken parket van Parador met natuurgeoliede oppervlakken, dat harmonisch in de globale atmosfeer opgaat.

Elk leistenen huisje beschikt over een houten terras en een eigen tuin, omringt door „eetbare“ frambozenhagen. Ook bij de terrassen besliste Matteo Thun voor Parador vloeren: Eiken outdoor-planken uit het Trendtime-programma verlengen het woonbereik tot buiten. De onbehandelde oppervlakken van de outdoor-vloer mogen door natuurlijke weersinvloeden hun eigen patina ontwikkelen, passend bij het globale concept. De basisvorm van de tuin is die van een klassieke keuken- of kruidentuin. Voor het persoonlijke welzijn mag de gast een favoriete tuin kiezen: koele schaduwtuinen, boerderijtuinen vol kruiden, prachtige fruittuinen of geurende rozentuinen nodigen uit om te ontspannen.

Het project werd door het Ministerie van Milieu van Rheinland-Pfalz in samenwerking met de kamer voor architecten en de Deutsche Weinbauverband onderscheiden met de „Architekturpreis Wein 2013“. Ter plaatse heeft het architectenbureau Stein-Hemmes-Wirtz het bouwproject begeleid, de individuele tuinen werden door de landschapsarchitect Johannes Cox gecreëerd.

MEER INFORMATIE

HET WEINKULTURGUT LONGEN-SCHLÖDER