German Design Award 2013

Coesfeld, 22 oktober 2012 – Grote vreugde bij de fabrikant van laminaat uit Coesfeld, Parador.

Het decor „Grid“ uit de Parador Identity- reeks werd nu met de prijs „Special Mention“ voor bijzondere designkwaliteit onderscheiden. De prijs wordt uitgereikt door de Raad voor Vormgeving. Deelnemen kunnen uitsluitend genomineerde ondernemingen. Bij de uitschrijving van dit jaar koos de uit 30 designexperts bestaande jury uit bijna 1.500 ingediende werken in negen categorieën. De laminaatvloer „Grid“ overtuigde in de categorie “Home Interior“.

Het laminaatdecor „Grid“ hoort bij het programma „Parador Identity“, waarmee vloeren op wens en passend bij elk object ontwikkeld kunnen worden. Daarbij kunnen decors volledig vrij of met behulp van een groot aantal motiefvarianten gecreëerd worden. Het voorgestelde motief „Grid“ is afkomstig van de Parador-designer Frank Petersen. „Grid is een geschaald bitmap-raster“, aldus de designer. „Ik heb me laten inspireren door de popart-kunstenaars Andy Warhol en Roy Lichtenstein. De richting van het raster lost daarmee de richting van de planken op. Grid kan zowel qua kleur als grootte van de elementen op de speciale behoeften van een object afgestemd worden.“

thumb01_10-2012_German_Design_Award_2013

De fabricatie van individuele laminaatdecors is mogelijk dankzij de door Parador ontwikkelde digitale drukmethode „ArtPrint“. Met de zeer hoge resolutiekwaliteit van max. 1440 x 1440 dpi bereiken de decors een schittering en kleurenintensiteit die vergelijkbaar is met hoogwaardige kunstdrukwerken.

De laminaatdruk kwam wereldwijd in de aandacht met de opening van het hotel „nhow Berlijn“, waarvoor de internationaal bekende designer Karim Rashid in samenwerking met Parador drie laminaatvloeren voor de kamers en suites van het hotel realiseerde  – passend bij het interieur en het globale concept van het buitengewone hotel aan de Spree.

De prijshuldiging en de opening van de expositie voor de German Design Award 2013 vonden plaats op 15 februari 2013 tijdens de beurs „Ambiente“ in Frankfurt. Voor de huldiging verwacht de organisator ongeveer 1.000 gasten uit politiek, economie, design en de pers.

Informatie over de Raad van Vormgeving

Langjarige ervaring, competentie en de servicegedachte bepalen de faam van de Raad voor Vormgeving – en onderscheiden hem als organisator van de German Design Award. Zijn allerbelangrijkste opdracht: de Duitse designwereld vertegenwoordigen. In 1953 op initiatief van de Duitse Bondsdag als stichting opgericht, ondersteunt de Raad de economie op alle designgebieden en is een van de wereldwijd leidinggevende competentiecentra voor communicatie op het vlak van design. Met tentoonstellingen, conferenties, wedstrijden en publicaties brengt de Raad voor Vormgeving het thema design keer op keer opnieuw in de aandacht. Bij de leden van de stichting horen ondernemingen, verbanden, ontwerpers en instellingen – iedereen voor wie design meer is dan mooie schijn, namelijk een doorslaggevende economie- en cultuurfactor en een onmiskenbare exclusiviteitseigenschap.

thumb03-300_gda_2013_spm_black-whiteInformatie over de German Design Award

De German Design Award is de internationale topprijs van de Raad voor Vormgeving. Onderscheiden worden hoogkaraat producten en projecten uit het product- en communicatiedesign, designpersoonlijkheden en jonge talentrijke designers, die allemaal op hun eigen manier wegwijzend zijn in het Duitse en in het internationale designlandschap. De jury bestaat uit designkenners van verschillende specialiteiten. Deze komen uit economie, onderwijs en wetenschappen en uit de inrichtingsindustrie, en zijn erkende capaciteiten op hun gebieden. Beoordeeld wordt op basis van verschillende criteria zoals inrichtingskwaliteit, innovatiegraad, merkwaarde, functionaliteit, ergonomie en ecologische verdraagzaamheid.