De Meubelbeurs van Milaan 2014

Coesfeld, mei 2014 - Het is opnieuw bonter, opnieuw gezelliger – dat is de eerste indruk in de beurshallen in Milaan. Klassiekers, deels in de vorm van re-edities, zorgen voor vertrouwde aanzichten en tonen: Alles war er ooit eens was, elke idee,

Trends op de meubelbeurs van Milaan

Meer kleur, meer gezelligheid

Vanuit Milaan rapporteerden medewerkers van de firma Parador, die de „Salone del Mobile“ al jarenlang regelmatig bezoeken en die op zoek zijn naar actuele trends.

Het is opnieuw bonter, opnieuw gezelliger – dat is de eerste indruk in de beurshallen in Milaan. Klassiekers, deels in de vorm van Re-Editionen, zorgen voor vertrouwde aanzichten en tonen: Alles, wat er ooit eens was, elke idee, golf of trendverschijning, die de wereld een bepaalde tijd lang gevormd hebben, komen terug. Niet identiek, maar met veranderde nuances, nieuwe aanpakken en aanpassingen, die met het actuele levensgevoel overeenstemmen. Daarbij zijn sommige trends in het bijzonder opgevallen: Kleuren zorgen voor goed humeur, het natuurmateriaal hout zet zich nog sterker door, oppervlakken worden door structuren bepaald en op veel plaatsen glanst metaal.

Kleuren maken plezier!

Dit is in de meest ware zin van het woord duidelijk: de hallen van de Salone del Mobile zijn weer bonter. Oplichtende accenten in citroengeel, meigroen, petrol, aquamarin of rood trekken de blikken aan, heldere pastelkleuren in zacht rosé, abrikoos, sering, lichtgroen of lichtblauw vormen grote, plakkaatachtige kleurenvlakken, primaire kleuren en kleurensequenties, waarnaast men bijna verbleekt, zijn echte blikvangers. In plaats van een koele afstandelijkheid is een kleurrijke nabijheid gekomen die uitnodigt om te wonen. Bij de nieuwe gezelligheid passen ook meubellandschappen in bruine, gedekte kleuren of warme grijze tonen, die hier en daar door kleurenpunten als optisch higlight benadrukt worden. Opvallend in dit verband was de tentoonstelling van MDF Italia. Tot heden was dit designlabel vooral bekend voor creaties in zwart-wit, dit jaar toonde het een woonwereld in bruin-grijs. De creatieve vrijheid en het nieuwe plezier aan kleuren wordt duidelijk gemaakt door een tafel van de firma Meritalia: Afhankelijk van het perspectief van waaruit men de tafel bekijkt, is er sprake van een verandering in verschillende kleuren.

Scandinavisch hout en notenbomen

Veel fabrikanten zetten meer en meer op hout, soms enkel als accent, om een groot oppervlak losser te maken, op andere plaatsen ziet men ook complete meubels of arrangements, die compleet van hout gemaakt werden. Gebruikt worden heldere houtsoorten in Scandinavische stijl, zoals gebleekte eik, es en douglasie in rustige, eenvoudige sortering. Daarnaast wint ook de notenboom aan belang.

Rustiek hout trekt in keukens in

Landhuisvloeren en houtsoorten in oorspronkelijke sortering zijn reeds jarenlang een belangrijke trend op de vloermarkt. De voorliefde voor rustieke houtsoorten is nu ook te zien bij keukendesigners. Men ziet keukenblokken, die met oude en nieuwe trends spelen, zoals een architectonische corpus, die elementen uit natuurlijk werkend hout integreert of gepolijst roestvrij staal in combinatie met oeroud hout. In de installaties van de grote keukenfabrikanten ontmoet men deze trend ook met bekende stappen, doordat men de elegante meubels met accessoires uitrust, die reeks „bijeengeschaard" zijn; dus oude, veel gebruikte houten krukken of rudimentaire bijsteltafels met een lange geschiedenis, die in de tentoonstelling een spannend contrast genereren.

Aanraken, voelen, zien: Structuren stimuleren de zintuigen

Gezelligheid wordt niet alleen met kleuren gedefinieerd: Materialen, die zinnelijke en esthetische belevenissen bieden, vormen de atmosfeer van een ruimte. In Milaan kon men zien dat veel creatieve mensen zich gevoelig en met grote aandacht aan de eigenschappen van oppervlakken wijden - onafhankelijk van het materiaal waaruit ze gemaakt zijn. Hout mag natuurlijk aanvoelen, sporen van rijpheid zijn gewenst en worden door de know-how van het handwerk met precisie en passie fijn uitgewerkt. Dat geldt ook voor de gebruikte textielen. Fijne, edele stoffen, die uitnodigen om aan te raken, duidelijke webstructuren, uitvoeringen analoog met optische patronen of onverwachte materialen zoals echte vellen brengen veel afwisseling en bieden een grote speelruimte voor individualiteit.

Glanzende aanzichten in koper, goud en messing

Het grote verlangen naar het echte, aanraakbare mooie vindt men in gelijke mate in de actuele voorliefde van de creatieve mensen voor reine metalen en legeringen. Ook hier valt op dat de gevoelige behandeling van het oppervlak op de voorgrond getreden is; het materiaal wordt geborsteld, gepolijst of met bijzondere technieken uit de goudsmeedkunst tot meesterwerken verwerkt. Bij Moroso ziet men herinneringen aan koper, bij Kartell schittert alles naar goud. Accessoires volledig uit koper of messing lichten op vele beursstanden op, buisconstructies uit koper verwijderen zich van de pure doelmatigheid tot gevormde elementen, metalen draden lopen door hoogwaardige textielstukken.

De stoffelijkheid, de materialiteit van de dingen verklaart waardeappreciatie. Stond in de laatste jaren een aspect van de duurzaamheid op de voorgrond, die vooral de focus legde op het behoud, dan kan men nu voelen dat de gedachten over de waarde van het bestaande verder rijpen. Dat, wat qua natuur voorhanden is, wordt met het grootste respect behandeld en bijvoorbeeld door uitstekend daarbij passende methoden veredeld. En: er wordt moedig gecombineerd. Juist door de mix van de materialen ontstaan oscillerende spanningen, die keer op keer opnieuw fascineren.

Records en mooi weer

Claudio Luti, Voorzitter van de Beursorganisator Cosmit, was buitengewoon tevreden over de beurs en deelde opnieuw records mee: 357.212 bezoekers werden geteld – een plus van 13 procent in vergelijking met 2013. 1.737 exposanten waren toegelaten en, zo verraadt Luti, er staan nog vele fabrikanten op de wachtlijst. In samenwerking met de stad Milaan vond parallel weer een nauwelijks overzichtelijk raamprogramma plaats waarbij het ene event het andere afloste. Bij de kleurrijke indruk van de Salone del Mobile van dit jaar paste ook het weer: stralende zonneschijn deed de hele stad oplichten.