Klassiekers in nieuwe kleuren: De meubelbeurs van Milaan 2013

De meubelbeurs van Milaan is al jaar en dag een ontmoetingsplaats voor creatieve ideeën en concepten. Parador bezoekt deze belangrijke afspraak en rapporteert over opkomende trends en innovatieve oplossingen.

Ver­ge­lijk­ba­re ar­ti­ke­len

Mailand2013-Parador-Sessel-gruen

De tijden, toen de grote meubelfabrikanten zich met talrijke, soms spectaculaire nieuwigheden jaar na jaar op de meubelbeurs in Milaan wilden overtreffen, zijn voorbij. Zo mocht men ook dit jaar niet de grote sensaties of creatieve nieuwigheden verwachten. Men kon eerder subtiele invloeden voelen die in de volgende periodes te zien zullen zijn. Bijvoorbeeld terug aan klassiekers denken, in combinatie met nieuwe ideeën. Of de voorliefde van de designers voor het materiaal hout in zijn mooiste facet: in oorspronkelijke natuurlijkheid. En het wordt bont, alle kleuren zijn toegestaan!

De 52ste keer vond de Internationale Meubelbeurs Salone Internazionale del Mobile in de Lombardische hoofdstad plaats. Er werd opnieuw een lichte stijging bij de cijfers gemeld, ongeveer 2.500 exposanten en meer dan 324.000 bezoekers hadden zich op weg naar Milaan gemaakt. In alle hallen, verdeeld over de thema's klassiek, modern en design, heerste grote drukte. Sommige fabrikanten, die de laatste jaren hun tentoonstellingen en installaties naar de voormalige arbeiderswijk Tortona of naar de stad verplaatst hadden, waren teruggekeerd naar het beursterrein Rho in Milaan. Zoals elk jaar was de organisator, de beursmaatschappij Cosmit, zeer tevreden. Claudio Luti, Voorzitter van de Beursmaatschappij, benadrukte in veel interviews: Kwaliteit is de belangrijkste eigenschap waarmee wij ons ook in een tijd, die onder de financiële crisis lijdt, goed kunnen presenteren.

Mailand2013-Parador-Moebelmesse-Sideboard

Eiken benadrukt streperig

De klassieke meubelindustrie heeft het materiaal hout opnieuw ontdekt. Daarbij domineert, zoals dit al jaren geobserveerd wordt, de eik. Daarnaast ook notenboom, in het bijzonder walnoot, en hier en daar ook olm. Fijn uitgewerkte houtstructuren onderstrepen het typische karakter van de houtsoorten. Opvallend bij eiken oppervlakken is de benadrukte streperigheid, die in langs- en dwarsrichting verwerkt wordt. Rustiek is nog altijd trendy. Dat toont zich in het gebruik van massief, bijna ruw gelaten hout in originele sortering. Daarbij past dat sommige fabrikanten zich van de strategie van individuele meubels afwenden en bijvoorbeeld weer complete boeken- of aanbouwwanden in het programma opnemen.

Kurk en de duurzaamheidsfactor

Onderzetjes of pinnwanden uit kurk? Onmisbaar voor alternatief denkende mensen in de jaren 80. Als basismateriaal voor meubels en lampen meldde kurk zich dit jaar terug want als bijgroeiende grondstof is kurk ecologisch probleemloos, en bovendien voelt kurk warm en zacht aan. Zo kon men krukken en tegels van kurk of ook lampen met kurken schermen zien. De kurklamp Popcork van de Portugese jonge ontwerpster Tania da Cruz won de eerste prijs bij de SaloneSatelliteAward. De lamp uit donkerbruin geëxpandeerde kurk overtuigde de jury met het contrast van de brutaal uit de kurken lampenkap kijkende gloeilampen en de opvallende textielkabels. De gebruikte geëxpandeerde kurk bestaat uit afvalproducten van de kurkproductie, die onder waterdruk geperst worden. Daarmee is dit materiaal, met het oog op het beperkte aantal kurkeiken, zeer duurzaam.

Mailand2013-Parador-Moebelmesse-Farben

Nieuwe edities in nieuwe kleuren

Veel fabrikanten hebben zich bevrijd van de sterke verwachtingsdruk om elk jaar baanbrekende nieuwigheden te moeten presenteren. Poltrona Frau, Meritalia en Agape gebruikten opnieuw zetels en/of tafels uit de jaren 50, en andere firma's, zoals lriade of Porro, wekten ontwerpen uit de jaren 90 opnieuw tot leven. Sommige nieuwe oplages toonden zich in compleet herwerkte kleurenreeksen, zoals bijvoorbeeld bij Vitra of bij het designlabel Cassina, dat de klassiekertafel LC 6 van Le Corbusier, Pierre Jeanneret en Charlotte Perriand met muntkleurig onderstel en rhabarberkleurige glasplaat opnieuw in het programma heeft.
Oude bekende klassiekers knopen aan op een zeer menselijk gevoel dat zich in het verlangen naar vertrouwde dingen uitdrukt. Herinneringen aan de jaren 50 en 60 geven een idee van gezelligheid die men uit vertellingen, films of uit de eigen kindheid kent. Daarbij komt dat in het meubeldesign geen echte, langdurige trends te vinden zijn. Integendeel: Elk nieuw ontwerp is een uniek stuk, een eigen trend, die bestaande stromingen in de maatschappij, politiek en kunst verwerkt en die de subjectieve tijdgeest op zijn eigen wijze interpreteert.

Het leven is bont!

Het kleurenpalet van boven naar beneden, opvallende kleuren, poedertonen, ongewone kleurencombinaties: Toegestaan is wat bevalt en wat leuk is. Een trend, die definitief uit de meubelbranche komt en die zich onopvallend ook bij meubeldesigners verder zet. Zeer indrukwekkend geënsceneerd was dit kleurenspel op de stand van Vitra. Hier waren er woonwerelden die elk consequent een kleurenconcept volgden. Ook op de stand van Moroso heerste een kleurrijke stemming, hier met eerder pastelachtige, poederige kleuren zoals rosé, bleu, munt en lichtgeel.

Mailand2013-Parador-Moebelmesse-Eiche

Autoindustrie en meubelfabrikanten werken samen

In het raamprogramma van de beurs, in de „Fuori Salone“ trokken veel merken uit de automobielindustrie de aandacht op zich, vooral door de samenwerking met bekende designers. Renault toonde de elektrisch aangedreven conceptauto „TwinZ“, die door de Britse designer Ross Lovegrove ontwikkeld werd en die vooral door zijn ruime plaatsaanbod, in tegengestelde richting aangeslagen deuren en een buitengewoon lichtconcept opviel. BMW startte een samenwerking met de Bouroullec-broers. Ze ontwikkelden de installatie „Quit Motion“  voor de elektrische lijn van BMW, waarin vier roterende kurken platformen voor comfort zorgen. „Alles is rustiger, zachter, het gaat niet meer om snelheid en agressie", aldus een BMW-spreekbuis.
Luxemerken zoals Aston Martin en Maserati werken samen met topfabrikanten zoals Zanotta en FormItalia en wenden zich met deels beperkte meubels tot een zeer merkaffine, op luxe georiënteerd clientèle. De Japanse onderneming Mazda toonde in de Zona Tortona een futuristische stoel die de Kodo-filosofie „Soul of Motion“ volgende dynamiek en beweging moet uitdrukken. Hyundai wijdde zich aan interactieve lichtinstallaties die de designfilosofie van de onderneming moest tonen. Het ging om een interactief concept: met behulp van 12.000 oplichtende kogeltjes konden de bezoekers sculpturen uit licht maken.

Euroluce experimenteert met LED

Om de twee jaar vult Euroluce de „lichtbeurs“,  Salone del Mobile, aan. Bijna 500 exposanten maakten van de gelegenheid gebruik om hun nieuwigheden voor te stellen, waarbij het experimenteren met innovatieve verlichtingen zoals LEDs deels in een beginfase staat, want de raamvoorwaarden zijn compleet nieuw: in tegenstelling tot gloeilampen hebben LEDs bijna geen eigen corpus, geen eigen lichtruimte. Daarmee is een nieuwe creatiespeelruimte met ongekende perspectieven ontstaan die nog ontdekt moet worden. Voor lichtsystemen met spots of inbouwlampen is dat geen uitdaging, maar wanneer het om decoratieve lampen gaat, is creativiteit vereist, omdat het puntvormige stralen van de LEDs als niet aangenaam ervaren wordt. Wegwijzende nieuwigheden waren er bijvoorbeeld van de lampenfabrikant Flos, waarbij het licht van de dioden met een diffusor gestrooid wordt of LEDs op ruiten geplaatst worden.
De Salone Internazionale del Mobile 2013 was relatief gezien zonder opwinding, zonder een duidelijke (trend) verklaring. Te zien waren weinig echte nieuwigheden, nauwelijks hoogtepunten, maar wel veel „productverzorging“. Wanneer men meer nauwgezet keek, kon men de vreugde aan kleuren en kleurencombinaties ontdekken en een herwonnen voorliefde van de meubelconstructies voor het natuurmateriaal hout en oorspronkelijk gelaten houten oppervlakken.

MEER INFORMATIE

Post op YouTube

Het huidige bericht dat u kunt zien op Youtube