De Meubelbeurs van Milaan 2012

Coesfeld, mei 2012 - De meubelbeurs van dit jaar in Milaan heeft vooral een zaak duidelijk gemaakt.

Vergelijkbare artikelen

Pink en Pop

Naar het artikel

thumb04_05-2012_Mail-nder_M-belmesse

Er was niet sprake van de ene, opvallende trend, maar men kon een brede verspreiding in vele stromingen waarnemen, een gediversificeerd beeld van veelzijdige creatieve ideeën en uitvoeringen.

Wie grote ensceneringen zoals in de voorbije jaren verwacht had, die kwam bedrogen uit. In de plaats daarvan: Terughouding op alle vlakken. Men moest al exact kijken om fijne nuances waar te nemen. Bijvoorbeeld herinneringen aan de jaren 50 en 60. Of de aanhoudende trend naar natuurlijke schoonheid die zich bijvoorbeeld in fijne houtbewerkingen tonde. Recycling is nog altijd een thema, oud wordt kunstvol tot nieuwe zaken samengevoegd. En: De designers hebben hun voorliefde voor blauw opnieuw ontdekt.

Elk jaar in april staat Milaan helemaal in het teken van design. Ook dit jaar, waar de meubelbeurs de 51ste keer plaatsvond,  heerste op het beursterrein en in de Lombardische hoofdstad weer grote drukte. Op zes dagen werden in totaal 331.649 bezoekers uit de hele wereld geteld - dat betekent een groei van 3,5 procent tegenover 2011. Ook al viel het raamprogramma dit keer bescheidener uit als in de voorbije jaren, heerste de stemming van een volksfeest tot diep in de nacht. Tentoonstellingen en feestjes in alle straten en stegen, de ganse stad scheen weer eens op de been te zijn. De verwachtingen van de in design geïnteresseerde personen zijn hoog en reeds op voorhand wordt veel gediscuteerd welke accenten gezet worden, welke trends een rol spelen en wat nieuw wordt.

„Echte nieuwe zaken heb ik nauwelijks gezien“, vat Birgit Kunth, Hoofd Marketing bij Parador, samen. „Ik heb de indruk dat veel fabrikanten en designers hun reeds in de voorbije jaren voorgestelde ideeën verder hebben laten rijpen. Van de gedachte om elk jaar volledig nieuwe trends te moeten presenteren, heeft men afscheid genomen. Concentratie, het zoeken in de diepte, in de speelwijzen van elke stroming is belangrijker dan de druk om er achter te rennen, elk jaar voet te zetten op nieuw land of sensaties te presenteren".

 

thumb06_05-2012_Mail-nder_M-belmesse

Wat blijft: Duurzaamheid

Wat tijdens de rondgang op de beurs opvalt is een soort vanzelfsprekendheid in de omgang met de waarde duurzaamheid. Het begrip „duurzaamheid", dat zoals bekend zijn oorsprong in de bosbouw had, is al lang het voorbeeld van een megatrend geworden die vandaag naast de ecologische gedachte ook economische en sociale vragen betrekt. De sterkte behoefte aan een duurzaam leven in harmonie tussen mens en milieu vullen de designers met veel ideeën op - deels ook ironiserende installaties. Grappig zijn bijvoorbeeld begroende meubels en objecten die de toeschouwer aan het overwegen en nadenken brengen. Echte planten schijnen de interieurs opnieuw te veroveren, veel beursstanden waren met weelderige planten versierd, die in woon- en slaapkamers ganse wanden in een groene oase veranderden. De stijlovergang van binnen- naar buitenruimtes verliep daarbij in een grote stroom. Dat geldt ook voor outdoormeubels. Soms moest men eerst nauwkeurig observeren voordat men kon vaststellen dat complete woonkamergroepen uit weersbestendige materialen gemaakt waren, die ook bestand zijn tegen regen. De conclusie luidt: Niet alleen ruimtes binnen en buiten versmelten, maar er vindt ook een uitwisseling plaats. Binnen is de natuur weer betrokken in de vorm van levendige planten, buiten maakt men het zo gezellig als altijd en installeert men weersbestendige kussens en woonaccessoires.

 

Appreciatie van materiaal en handwerk

Duurzaam denken betekent vooral de in de natuur voorhanden zijnde materialen met bijzondere appreciatie tegemoet te gaan. Bij houtproducten toont dit zich in twee vormen: Enerzijds bij de benadrukking van het „ruwe“ materiaal, bijvoorbeeld bij de integratie van gespleten hout of bijna onbewerkt materiaal. Op vele plaatsen ziet men nog altijd zaagruwe oppervlakken. Respect voor het waardevolle natuurmateriaal hout blijkt echter ook uit de zeer zorgvuldig, soms bijna liefdevolle veredeling, die zich deels ook in creatieve intarsia toonde. Het feit dat weer aandacht besteed werd aan de kwaliteiten van het handwerk was reeds op de laatste meubelbeurs in Milaan te observeren, een nieuwe beleving van de midden 19de eeuw in Engeland ontstane „Arts & Crafts Movement“. De centrale eigenschappen van deze beweging - eenvoudig, materiaalspecifieke verwerking en erkenning van de traditionele know-how van het handwerk - kon men ook dit jaar opnieuw op veel beursstanden zien. Wat in dit verband ook opviel: er werd veel aandacht geschonken aan de textuur van oppervlakken, bijvoorbeeld met bewerkt leer of haptisch interessante materialen.

 

Alles stroomt: recycling

Panta rhei – alles stroomt, de bekende filosofische uitspraak van Heraclitus werd door Plato aangevuld: „En niets blijft, er is alleen een eeuwig worden en veranderen“. Dit eeuwige veranderingsproces tonen de designers doordat ze bestaande materialen en dingen naar een nieuwe context brengen of ook heel bewust schoonheid door veroudering laten ontstaan. Bijvoorbeeld bij tapijten en materialen die echte (of op echt gerichte) gebruikssporen vertonen. „Bij het recyclen wordt uit het volle genomen", aldus Udo Tünte, Hoofd Ontwikkeling en Innovatie bij Parador. „Uit stukken gevonden en oud hout ontstaan tafels en commodes, jeansbroeken worden veranderd in sofaovertrekken, papiervezels worden in vormen gegoten, plastic flessen smelten tot een nieuw leven. Er ontstaan deels extreme materialen, kunststof experimenten met open resultaat".

 

thumb02_05-2012_Mail-nder_M-belmesseVertrouwen schept wat bekend is

Een verlangen naar het oude, bekende, naar de dingen die al lang vertrouwd zijn drukt zich uit in nieuw aangemaakte klassiekers en herinneringen naar de jaren 50 en 60 van de laatste eeuw, bijvoorbeeld met zachte, afgeronde vormen. Resten uit deze tijd geven een actuele idee van gezelligheid. De nieuwe interpretaties tonen zich in behandelde versies en proportioneel in de typische eenvoudige poedertonen. Een nog andere tijdsafstand hebben de barokken elementen, die te zien waren bijvoorbeeld in de vorm van een commode, die met bonte schetsen en tekeningen versierd was. Opvallend was in dit verband ook een bepaalde weelderigheid bij kussens die bijna als „opgeblazen" overkwamen. „Aan de esthetica van de jaren 1960 herinneren meubels in zwart-wit-uitzicht met geometrische patronen“, aldus  Frank Petersen, Productontwikkelaar laminaat bij Parador. „De sterke tegenstelling tussen wit en zwart wordt daarbij in scène gezet.“

 

Kleurigheid, materiaal en materialiteit

Contrasten kunnen ook bij de kleuren geobserveerd worden: tijdens de rondgang springen schrille, fluorescerende kleuren in het oog. Anderzijds geven aard- en pastelachtige tonen rust. Het valt op dat schrille kleuren met zachte pastel gecombineerd worden of dat ongewone kleurenconstellaties, die tot heden als onharmonisch beschouwd worden, volledig naast elkaar staan. Blauw, dat voor alle mensen de meest acceptabele kleur is, is weer overal te zien. Er zijn zowel meubels in opvallende blauwe kleuren als een poederig, gedekt blauw of verspeelde details in blauw-wit-combinaties. Kleuren en materialen komen overeen. Bij sommige stukken krijgt men de indruk dat materialiteit en kleur samensmelten, zoals bijvoorbeeld bij oppervlakken of kussens uit het fijnste vilt. Wat is de conclusie van de rondgang op de beurs? Er mag in elke richting gedacht worden. De wereld ontwikkelt zich van het cluster-denken tot een brede veelzijdigheid; bekend wordt veranderd, er wordt naar het bestaande gevraagd en er wordt soms opnieuw gemengd. De designbranche weerspiegelt dit proces. En zorgt voor duurzaamheid.

 

Perscontact

Parador GmbH & Co. KG

Millenkamp 7-8 

48653 Coesfeld

 

Birgit Kunth / leiding marketing en communicatie

T +49. (0)2541.736-169

F +49. (0)2541.736-8169

birgit.kunth@parador.de

Please confirm your language in order to continue