De Meubelbeurs van Milaan 2011

De liggende Boeddha van de gezondheidsschoenenfirma „MBT“ staat symbolisch voor dat wat de meubelbeurs van Milaan dit jaar te bieden had: de internationale designscène heeft rust gevonden. Er is sprake van een dominantie van aardkleuren, natuurlijke materialen, traditionele handwerkkunsten en meubels uit gerecycleerde materialen. Met andere woorden, duurzame schoonheid. Grote ensceneringen, die de bezoekers in de laatste jaren mee op reis genomen hadden, waren dit keer minder te zien. In de plaats daarvan lieten eerder terughoudende productpresentaties de gedachten de vrije loop.

Vergleijkbare artikelen

De 50ste keer vond dit jaar de meubelbeurs van Milaan plaats, en opnieuw heerste er een staat van beleg in de Lombardische hoofdstad: alleen al op het beursterrein in Rho werden op zes dagen 321.000 designenthousiaste bezoekers uit de hele wereld geteld. De lijst van exposanten leest daarbij als de „who is who“ van de branche: alle grote namen waren vertegenwoordigd, van Artemide over Cassina, B&B Italia, Moroso tot Zanotta. De baas van de beurs, Carlo Gugliemi, trok een positieve conclusie, maar maande ook: „We mogen niet op onze lauweren rusten. De noodzaak om naar kwaliteit te streven is verder een beslissende uitdaging, zowel voor de ondernemingen als voor de beurs zelf, die deze eis door een strenge selectie moet versterken.“

Ook al viel het raamprogramma dit keer bescheidener uit als in de voorbije jaren, heerste de stemming van een volksfeest tot diep in de nacht. Tentoonstellingen en feestjes in alle straten en stegen, de ganse stad scheen weer eens op de been te zijn. Maar het is niet het „dolce vita“, die de designenthousiaste bezoekers naar Milaan lokt. Men wil zich laten inspireren, een gevoel ontwikkelen voor hoe het Interieur Design 2011 begrepen moet worden, en in het grote aanbod trends, stromingen, tendensen ontdekken. Welke rol speelt design vandaag?

Democratisering van het design

De aanspraak dat dingen niet alleen functioneel, maar ook mooi mogen zijn, is vanzelfsprekender geworden en is voor veel meer mensen belangrijk zodat men bijna reeds van een democratisering van het design kan spreken. En de beurs toont dat op het vlak van design „alles gaat“, maar de basistendens - ook bij gevestigde stijlrichtingen – toont nonchalance, eenvoudig, die zonder opulentie uitkomt, een soort understatement, zoals men ze parallel ook in de modewereld kan waarnemen.

Aardekleuren blijven

Tijdens de rondgang op de beurs valt op dat er nog altijd een voorliefde is voor warme, aardige, bijna gezellige kleuren, dus kleuren zoals steen, zand, slib of mokka, bruin en grijs in alle nuances. Harde contrasten zijn nauwelijks te ontdekken, in elk geval zachte kleurenaccenten dikwijls in blauw of paars, bijvoorbeeld als inlay in rekkenwanden. Sommige designers zoeken echter het contrast met neonaccenten of folkloristische touches. Verder ziet men, analoog met het bouwhuis, ook duidelijke lijnen met sterke kleuren zoals diep geel, rood en blauw. Een mooi voorbeeld daarvoor is een commode van Porro in een verzadigd rood, die qua opdeling aan de geometrie van Mondrian herinnert.

Uit oud komt nieuw - Recycling in een nieuw daglicht

Meubelobjecten, die gemaakt zijn van gerecycleerde materialen zoals gevonden hout, oude kleren, papierstukken of plastic flessen, hebben zich tot een echte trend ontwikkeld. Een voorbeeld hiervoor is de tafel „Mill Table“ van Ayush Kasliwal en Thomas Lykke. Men zegt dat de twee designers op een reis in India ene stapel teakhout ontdekt hebben, afkomstig uit afgebroken gebouwen. Het materiaal beviel hen zo goed dat ze een tafelplaat ervan gebouwd hebben. Wondermooie houtsoorten, die in de vorige decennia en eeuwen in India verwerkt werden, worden gecombineerd in een bonte mix van teak, palissander, acacia, mango en tamarinde. Ook de tafelpoten zijn oorspronkelijk een afvalproduct: Oud aluminium, dat in een nieuwe vorm gegoten wordt. De tafel verbergt zijn constructie heel bewust niet: duidelijk te herkennen zijn de pinverbindingen tussen poten en tafelplaten.

Nóg gewaagder presenteert zich een uit houtresten zoals kleine latten, lijsten of platen samengevoegde zetel van Controprogetto, die op een gemeenschappelijke expositie getoond werd. Uit weggegooide kledingsstukken, die met een soort mortel gekleefd worden, creëert de designer uit Kassel Tobias Juretzek een stoel, die hij „Rememberme Chair“ noemt. Daarmee wil hij dat, wat in kleerkasten of opbergkisten in vergetelheid geraakt, opnieuw tot leven wekken. De appreciatie van de waarde van het oude, gebruikte toont zich in het nieuwe gebruik van het materiaal, in de overdracht naar een andere context.

Arts & Crafts

Naast de recycling-trend is ook een oude beweging opnieuw opgedoken: de midden van de 19de eeuw in Engeland ontstane „Arts & Crafts Movement“, die de kwaliteiten van het handwerk weer in zijn waarde herstelde. De centrale eigenschappen van deze beweging – eenvoud, materiaalspecifieke verwerking en apprecatie van de know-how van het traditionele handwerk - kon men op de beurs op vele plaatsen zien.

Een ongewone omgang met traditionele productiemethoden presenteerde designer uit Taiwan Yu-Jui Chou in de bovenverdieping van de Milanese Triennale met zijn „Bubble Sofa“: Hij is gemaakt van 999 kogels, die uit dunne bamboestroken gevlochten worden. Deze bamboekogels kent men als typische souvenirs van Taiwan-toeristen. Hier worden ze samengevoegd tot een outdoor-meubel dat geen verdere opvulling of veren nodig heeft.

De huidige trend voor het zelf in elkaar gezette vindt men terug in de zetel  „Biknit“, die Patricia Urquiola voor Moroso ontworpen heeft. Zijn zitoppervlak bestaat uit een gebreid patroon met reusachtige mazen. Het ineengezette materiaal rust op een contrastrijke onderbouw uit hout en staal. Een zetel op een gemeenschappelijke tentoonstelling van het internationale design herinnert met zijn uit bonte koorden samengestelde zitoppervlak aan een uit lappen gemaakt tapijt.

Archaïsch werkt de door de Braziliaanse broers Humberto en Fernando Campana voor Edra ontworpen zetel met zijn overgedimensioneerde, geplooide velovertrek. Een sofa van Meritalia, die met kleurrijke leuningen van marionettenmutsen uitnodigt om te gaan zitten en zich te ontspannen, valt onmiddellijk op.

Experimenten met nagroeiende grondstoffen

Het thema „groene meubels" vond op de beurs eerder op de achtergrond plaats. Men had eerder de indruk dat het voor veel fabrikanten vanzelfsprekend is met waardevolle materialen te werken, die ecologische criteria vervullen als ware dit de meest natuurlijke zaak ter wereld. Tot slot was een eenvoudige houten stoel of een uit wilgen gevlochten zetel altijd al een natuurlijke zaak, zonder gebruik te maken van bepaalde ideologieën of een eco-atmosfeer uit te stralen. Met een bijzondere, snel nagroeiende grondstof experimenteert de Duitse designprofessor Werner Aisslinger: Zijn stoel „Hemp Chair“ bestaat uit hennep en het malvengewas kenaf, wiens vezels samen met een ecologische lijm geperst worden. Het materiaal wordt reeds een bepaalde tijd voor interieurbekledingen van wagens gebruikt en doet daarmee nu zijn intrede in de meubelindustrie.

De Salone del Mobile 2011 zocht niet naar sensaties. Zoals op veel plaatsen voelbaar was, is de appreciatie voor materiaal en handwerk. Veel bekende zaken waren te zien als weldoende constante, die oriëntatie en zekerheid biedt. En een bonte veelvoud, die schijnbare tegenstellingen verenigt: elegantie verbindt zich met recycling, het perfect stoot op het onvolmaakte, hout en metaal worden harmonieus met elkaar verbonden.