Historiek

Met kennis van het verleden voor morgen het beste geven: Wij bij Parador zijn ons bewust van de jonge geschiedenis van onze onderneming.

Parador Historiek

1977 - 2018


2018

HIL Limited ontvangt Parador

HIL Limited, een dochteronderneming van de Indiase CK Birla Group, verwierf in juli 2018 Parador van de vorige belangrijkste eigenaar, NORDHolding Unternehmensbeteiligungsgesellschaft mbH. "We zijn verheugd dat we met HIL Limited een strategische investeerder aan onze zijde hebben die bij ons de groeicursus op lange termijn en het succesvolle bedrijfsmodel wil voortzetten", legt Lubador Winnecken, CEO van Parador, uit. HIL Limited is de toonaangevende producent van bouwmaterialen en componenten in India.

2013

Nieuwe productinnovaties en BODEN Magazine

Parador brengt een groot aantal innovatieve producten met het juiste gevoel voor techniek, kleuren, oppervlakken en designs op de markt. Met BODEN wordt een fascinerend klantenmagazine ontwikkeld. Bovendien wordt de marktinvoering van ClickTex en Eco Balance PUR voorbereid. In nauwe samenwerking met de architect en productontwikkelaar Hadi Teherani ontstaat de ›New Classics Design Edition‹. Het exportvolume ligt bij 50 %.

2012

Parador start de nieuwe reeks „Eco Balance“ met zeer duurzaam gefabriceerde laminaat- en parketvloeren.

In het kader van de samenwerking met het bekende initiatief Plant-for-the- Planet.org planten 23 enthousiaste kinderen een boom te midden van de beursstand van Parador, en de onderneming organiseert een kinderacademie parallel met de Domotex.

2011

Met buitengewone zichtschermen en terrasvloeren zet Parador nu ook outdoor maatstaven.

De Laminaat Edition 1 ontvangt zeggen en schrijven twee designprijzen: De Raad voor de Vormgeving onderscheidt „Wave“ van Zaha Hadid met de Interior Innovation Award, de AIT-Award gaat naar „Cèdre“ van Jean Nouvel. De claim „living performance“ begeleidt vanaf nu het merk Parador.

2009

De positionering „luxury flooring concepts“ vindt in het productassortiment zijn bevestiging in de designcollectie Edition en het product Laminat Identity.

De innovatieve digitale druktechnologie Artprint zet maatstaven in de glans van laminaatdecors. Edition 1 ontvangt de begeerde AIT-Award en de Design-onderscheiding reddot. Met een terrasvloerassortiment zet Parador de eerste stap van binnen naar buiten. (dit zou ik hier schrappen, omdat reeds in 2011 thema).

2007

De nieuwe laminaat- en parketgeneratie Classic zet met de talrijke technische nieuwigheden maatstaven.

In het kader van de verdere internationalisering wordt de merkopbouw in Groot-Brittannië en Nederland massief versneld. Het exportvolume ligt bij 45%.

2005

Parador wint opnieuw een plaats in de top 100 meest innovatieve middelgrote bedrijven in Duitsland.

De invoering van de designcollectie Trendtime versterkt de leidinggevende rol van Parador als meest innovatieve onderneming van de branche. Het exportvolume bedraagt 34 %.

2004

Parador wint opnieuw een plaats in de TOP 100 van de meest innovatieve middelgrote ondernemingen van Duitsland.

De eerste massief houten vloer ter wereld met klikverbinding wordt in het productgamma van Parador opgenomen. De convergentiestrategie verhoogt de ondersteunde bekendheid van het merk tot 35% in Duitsland.

2003

Parador rond het vloerassortiment af met de marktinvoering van de productgroep massief houten vloeren.

Met ClickBoard, het voegloze inrichtingspaneel voor wand en plafond,brengt de onderneming zijn volgende wereldnieuwigheid op de markt. Het Parador MarketingCenter wordt omgebouwd en als Parador TrendCenter opnieuw geopend. De ondersteunde merkbekendheid in Duitsland wordt verhoogd tot 27 %.

2002

Parador viert samen met zijn klanten het 25-jarige jubileum van de firma.

Hetzelfde jaar wordt het consumentenmerk Parador opnieuw gepositioneerd. Met TV-spots op de Duitse televisie wordt reclame gemaakt voor de campagne „De kamer van uw dromen". Parador krijgt een plaats onder de TOP 100 van de meest innovatieve middelgrote ondernemingen van Duitsland.

2001

Parador gaat een joint venture aan met de firma Gebrüder Meyer Parkettindustrie GmbH in Güssing.

Als eerste onderneming van de branche realiseert Parador een interactieve website. De ondersteunde merkbekendheid in Duitsland ligt bij 18%.

2000

Nieuw verkoopskanaal:

Parador breidt zijn verkoopvestigingen uit en is nu in do-it-yourself-zaken verkrijgbaar. Het vloerprogramma wordt uitgebreid met een wereldnieuwigheid, de eerste parketvloer met automatisch kliksysteem.

1998

Parador wordt met de campagne „Mijn wereld" een consumentenmerk.

1995

Parador stapt in de productie van laminaatvloeren.

1990

Eenmalig in de branche: Invoering van de eerste computerondersteunde planningshulp voor de vakhandel en consumenten. Het planningsprogramma ParaCom wordt geboren.

1988

Parador bouwt in de vestiging Coesfeld een MarketingCenter als vaste instelling voor handel en consumenten. Parador bevestigt hiermee zijn consequent merkbeleid.

1984

De eerste agentuurondersteunde consumentencampagne gaat „on air".

1983

Het meubelprogramma EBS, een meubelsysteem volgens het modulaire systeem, start met succes.

1980

Parador biedt zijn dealers de eerste keer planningondersteuning bij de vorming van het point of sale aan.

1977

De onderneming Parador wordt in Coesfeld opgericht. Eerste innovatie: Parador produceerde het paneel met de ronde kant.

Please confirm your language in order to continue